۱۳۸۹/۰۳/۰۱

شهر خورشید

من از شهرهایی که عنصر طبیعت توشون زیاده خیلی خوشم میاد،بنظرم طبیعت مثل روحه واسه هر شهر که بی اون شهر مرده اس، مثل همین اصفهان نصفه ی خودمون! با وبدون زاینده رود رو تصور کنین.
یه طرحی بیش از بیست سال پیش به ذهنم رسید از طراحی یه شهر ایده آل ،بهار 1368 بود، اسم شهرم گذاشته بودم: "شید" (شهر خورشید) دلیل این اسم هم این بود که توی طرحم درست مرکز شهردریاچه ای قرار داشت که یا میتونست طبیعی باشه ویا ... ( البته بیشتر با طبیعی موافقم تا مصنوعی ) بعد در اطراف دریاچه یکسری پارک وفضای سبز به میزان بیش از حد لازم ! هم بود وسپس مراکز اداری وتجاری قرار داشت ، با خیابون بندی های مناسب و دقیق و عریض ، بعد هم جنگلی بیش از حد لازم وسپس منازل مسکونی و شهرک ها قرار گرفته بودند، وقتی که از بالا این " شید " رو میدیدن شبیه به خورشیدی بود که مرکزش دریاچه بود و اطرافش ساختمانها و خیابانها و خانه ها غرق در سبزی درختا.چند سال پیش این طرح رو دیدم ، طرح ساختن یک کوه ! وسط برلین.
پس به طرحم امیدوار شدم که خیلی هم خیال نیست با پیشرفتهای بشر. (یادم باشه اگه قرار شد شید رو بسازن و دریاچه طبیعی مناسب گیر نیاوردن، پیشنهاد بدم که زمینو بکنن وبعد منارو بدزدن! یعنی با کندن زمین دریاچه درست کنن و با خاکش هم یه کوه که هم زیبا تر میشه منظره اش هم هوا خنک تر و پاک تر!).خلاصه توی این شهر از انرژی خورشیدی بیشتراستفاده بشه و استاندارد های زندگی توی اون جلو تر از حد معمول باشه. یعنی ساختنش خیلی سخته ؟

هیچ نظری موجود نیست: